Circus op school: “Hoe verloopt het circusproject”?

Een video met een woordje uitleg over onze manier van werken vind je hier.
Hieronder staat een voorbeeld van een project waarbij we per klas werken omdat we dit het meest doen. We kunnen ook klasoverschrijdend werken.

Start project : circusshow door ‘De Sven’ (optie) 

 

Techniek kiezen (max 2/3 technieken per klas) – 3 verschillende manieren om de technieken te verdelen

        1) leerkrachten maken een keuze 

        2) kinderen kiezen na een workshop waar alles aan bod kwam 

        3) kinderen kiezen na een toonmoment van de lesgever 

 

STAP 1: Kennismaking met gekozen techniek

        (daarna kunnen de leerlingen verder oefenen met de leerkracht)

 

STAP 2: Uitdiepen + lkr krijgt uitleg over het maken van een act 

        (daarna kunnen de leerlingen de nieuwe trucjes verder inoefenen met de leerkracht)

 

STAP 3: Maken of afwerken van de act 

        (de leerlingen oefenen de act verder in)

 

Spetterende circusshow door de leerlingen (optie presentatie door ons) 

 

 

VRAAG EN ANTWOORD 

Het project
* Kunnen de kleuters mee doen met het project?
Dat is perfect mogelijk. Zij doen ook mee met de voorstelling maar de circustechnieken zijn, zeker voor de jongste kleuters, nog te moeilijk. De kleuters kunnen voor een dierenact zorgen, een vrolijke act met Bumba’s, sterke mannen, slangenbezweerders, … 
Het is perfect mogelijk om ook een circusworkshop aan de kleuters te geven zodat ze ook eens op een bal kunnen staan, met flowersticks gooien, bordjes draaien, … 

* Kunnen we meer tijd krijgen om alles in te oefenen?
Indien gewenst kan je enkele weken laten tussen het weekproject en de voorstelling zodat jullie nog wat meer tijd hebben om te oefenen.

* Kunnen we materiaal huren? 
Dat is perfect mogelijk. De prijs is afhankelijk van wat jullie hebben geboekt en hoe lang jullie het materiaal willen huren. 

* We twijfelen nog wat we gaan nemen, een week- of een jaarproject en of we per klas of klasoverschrijdend gaan werken.
Alle voor- en nadelen en een uitwerking van elke mogelijkheid vind je hier

Techniek kiezen 
* Welke techniek is het meest geschikt voor welke leeftijd?
Het antwoord vind je hier.

* Hoeveel technieken mogen er aan bod komen per klas? 
Om de instructietijd zo kort mogelijk te houden, beperken we ons tot 2 technieken per klas. Evenwicht zien we als 1 techniek. De uitleg van evenwicht neemt minder tijd in beslag. 

* Hoe lang duurt het toonmoment en wat houdt het in? 
Het toonmoment duurt een lesuur. Tijdens het toonmoment zie je enkel trucjes die je kan leren tijdens het project. Op die manier heb je een zicht op wat mogelijk is.

* Hebben jullie kledij voor de kinderen?
Wij hebben geen kledij voor de kinderen. Je kan het eenvoudig houden door een klein accessoire, zoals een hoedje, toe te voegen of alle kinderen van eenzelfde groep hebben dezelfde kleur van t-shirt aan.

* Waarom zouden we voor een workshop moeten kiezen?
Het is altijd leuk voor de kinderen om kennis te maken met de andere technieken. Je kan een betere keuze maken als je alles eens hebt geprobeerd. Maar het blijft de klasgroep die beslist welke technieken die uiteindelijk worden gekozen. 

* Hoe lang duurt een algemene workshop?
Minstens 1 lesuur maar om alles aan bod te laten komen, is 2 of 3 lesuren beter. 

Kennismaking met gekozen techniek
* Wat houdt deze les in?
Tijdens deze les leren de kinderen meerdere eenvoudige trucjes aan zodat ze later met de leerkracht verder kunnen oefenen. 

*Hoe lang duurt deze sessie
Minstens 1 lesuur maar 2 lesuren zijn beter. 

Uitdiepen + uitleg aan leerkracht 
* Wat houdt deze les in?
De kinderen leren extra trucjes met de gekozen techniek. We proberen al enkele showelementen (vb. bordjes draaien op een piramide) zodat we dit ook later kunnen gebruiken in de show. 
De leerkracht krijgt informatie over hoe je een show in elkaar moet steken, hoe je kan opkomen, welke opstellingen mogelijk zijn, hoe je spectaculair kan eindigen, … 
Op die manier kunnen de leerlingen onder leiding van de leerkracht al een aanzet doen om een act in elkaar te steken. 

* Hoe lang duurt deze sessie
Minstens 1 lesuur maar 2 lesuren zijn beter. 

Maken of afwerken van de act
* Wat houdt deze les in?
Het ideale is dat er al een basis is. Hiermee gaan we dan verder aan de slag om het nog indrukwekkender te maken. 
Indien het niet gelukt is om een basis van een act in elkaar te steken, is dat geen probleem. In dat geval leggen we de basis voor een leuke act en onder leiding van de leerkracht kan dit dan verder afgewerkt en ingeoefend worden. 

* Hoe lang duurt deze sessie
Minstens 1 lesuur maar 2 lesuren zijn beter. 

Spetterende circusshow 
* Wanneer kan deze show plaatsvinden? 
Dit kunnen jullie volledig zelf beslissen. Dit kan zowel op woensdagnamiddag, vrijdag na school zijn of in het weekend. We geven ene extra korting voor shows die niet in het weekend vallen. 

* Hoe lang duurt de show?
Dit is afhankelijk van het aantal klassen en of de kleuters mee doen met de circusshow. Meestal is dat 1 à 2 uren. Je kunt halverwege een pauze doen zodat er drank kan worden verkocht.

* Kunnen we een muziekinstallatie van jullie gebruiken?
Dit is perfect mogelijk als wij de presentatie doen. In andere gevallen is dat vaak moeilijk omdat we maar 1 installatie hebben. Bij voorkeur wordt er een laptop van school gebruikt waarop we alle muziek plaatsen of je kunt er een cd van maken. 
Wij beschikken over 2 draadloze microfoons. 

* Welke muziek wordt er gebruikt tijdens de show?
Wij beschikken over een lange lijst liedjes die geschikt zijn voor dergelijke shows. Per act doen we enkele voorstellen van muziek die geschikt is. Het staat de leerkracht volledig vrij om onze muziek te gebruiken of om andere muziek te kiezen. 

* Wie doet de presentatie? 
Je kunt de presentatie over laten aan een leerkracht of aan de kinderen. Als het iets spectaculairder mag zijn, kunnen we de presentatie op ons nemen en dan voorzien we eigen spectaculaire acts met een vleugje humor. 

* Hoeveel ruimte heb je hiervoor nodig?
Een speelruimte van 8 x 6 meter is goed.

* Wat is de beste plaats voor de show?
Alles heeft zijn voor- en nadelen. 
Een feest- of circustent heeft extra sfeer maar valt duurder uit en je zit binnen. Je zit droog maar bij warm weer is het een sauna. Vaak valt dit te klein uit zodat je meerdere shows moet doen. 
Een feest- of turnzaal is goedkoper, je zit droog maar is vaak te klein.

JAAR ERVARING
+
FEESTJES PER JAAR
+
UREN ANIMATIE